از بین بردن کپک خاک گلدان + دلایل کپک زدن خاک گلدان

از بین بردن کپک خاک گلدان

امروزه با توجه به زندگی آپارتمانی که در همه شهرها افزایش یافته است،بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا با نگهداری گل‌ها در آپارتمان‌ها علاوه بر استفاده از زیبایی گل‌ها باعث تقویت روحیه و شادابی خود نیز شوند. اما نگهداری گل و گلدان در آپارتمان نیازمند رعایت نکاتی می‌باشد، که در صورت عدم رعایت این نکات ممکن است که مشکلاتی برای گل ما به وجود بیاید. یکی از مشکلات رایج که متاسفانه اکثر گل و گیاهان آپارتمانی از آن رنج می برند، کپک روی خاک گلدان می‌باشد. این مشکل علاوه بر اینکه می‌تواند باعث خشک شدن و از بین رفتن گل شود در صورت عدم توجه به آن می‌تواند مشکلاتی را نیز برای ساکنان خانه به همراه داشته باشد.
اینکه دلایل به وجود آمدن کپک در خاک گلدان چیست؟
و چگونه میتوان اقدام به از بین بردن کپک خاک گلدان نمود؟
موضوعاتی می‌باشند که ما در این مقاله تحت عنوان از بین بردن کپک خاک گلدان، که یکی دیگر از سری مقالات سایت گندم vip می باشد.به آن پرداخته‌ایم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کپک‌ روی خاک گلدان چیست؟

در این قسمت از مقاله قبل از اینکه به بررسی دلایل کپک زدن خاک روی گلدان و همچنین روش‌های از بین بردن کپک خاک گلدان بپردازیم. ابتدا نیاز است که بدانیم کپک روی خاک گلدان چیست؟
کپک روی خاک گلدان ،ماده‌ای به رنگ سبز می‌باشد که روی سطح خاک گلدان را می‌پوشاند.کپک در واقع همان قارچ‌ها هستند که متشکل از هاک های ریز می‌باشد. هاک ها همه جا دیده می‌شوند و می‌توانند به راحتی در هوا حرکت کنند ولی در اکثر مواقع نمی‌توانند مشکلی ایجاد کنند. اما زمانی که روی خاک گلدان شروع به رشد می‌کنند، می‌توانند هم برای گل و هم برای افراد خطرناک باشد. معمولاً دلایل زیادی برای به وجود آمدن کپک روی خاک گلدان وجود دارد که ما در ادامه به معرفی این دلایل می پردازیم.

بیشتر بخوانید: رز جاودان چیست + راهنمای خرید آن

دلایل به وجود آمدن کپک در خاک گلدان

دلایل زیادی برای به وجود آمدن کپک در خاک گلدان وجود دارد. شما با شناخت این دلایل می‌توانید تا حدود زیادی از کپک زدن خاک گلدان جلوگیری کنید و یا اقدام به از بین بردن کپک خاک گلدان کنید. مهمترین دلایل کپک زدن خاک گلدان عبارتند از:

  •  گردش ضعیف هوا در خاک گلدان

یکی از دلایل کپک زدن خاک گلدان گردش هوای ضعیف می‌باشد.این اتفاق در زمستان نسبت به سایر فصل‌ها بیشتر باعث کپک زدن خاک گلدان می‌شود. باید سعی کنید که گل‌هایتان را در جاهای باز قرار دهید تا هوا به خوبی در خاک گلدان گردش کند.

  • تجزیه برگ ها روی سطح خاک

یکی دیگر از دلایل ایجاد کپک بر روی خاک گلدان، تجزیه برگ‌ها روی سطح خاک می‌باشد. با توجه به اینکه قارچ‌ها از مواد گیاهی تغذیه می‌کنند. بنابراین تجمع برگ‌های مرده می‌تواند باعث تشدید و افزایش کپک بر روی خاک شود.بهتر است که برگ‌ها را بلافاصله بعد از افتادن بر روی خاک، از گلدان خارج کنید.

  •  خاک آلوده

چنانچه خاک گلدان شما آلوده باشد به تنهایی می‌تواند دلیل کپک زدن خاک گلدان باشد. پس در هنگام کاشت گل به خاک گلدان توجه داشته باشید. شما باید از خاک خشک در محیط‌های بسته و بدون میکروب برای کاشت گل استفاده کنید.

  • کمبود نور خورشید

بدون شک یکی از مهمترین عوامل در رشد و سلامت گیاه نور خورشید می‌باشد.در مواقعی که نور خورشید به اندازه کافی به گل و گلدان نمی‌رسد ممکن است مشکلات زیادی برای خاک گلدان و گل به وجود بیاید که یکی از مشکل‌ها ایجاد کپک بر روی خاک می‌باشد.

روش های از بین بردن کپک روی خاک گلدان

روش های زیاد و گوناگونی برای از بین بردن کپک خاک گلدان وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • آبیاری منظم گل
  • گذاشتن گلدان در معرض نور مستقیم خورشید
  • کنترل رطوبت خاک گلدان
  • پاکسازی و تعویض خاک گلدان
  • قرار دادن گلدان در هوای آزاد

راه های جلوگیری از کپک زدن خاک گلدان

از بین بردن کپک خاک گلدان کمی دشوار است پس بهتر است که از به وجود آمدن کپک جلوگیری کنید.برای جلوگیری از به وجود آمدن کپک روی خاک گلدان راه های زیادی وجود دارد که مهمترین این راه ها عبارتند از:

  • کم کردن رطوبت خاک:

کم کردن رطوبت خاک یکی از راه‌های جلوگیری از کپک زدن خاک گلدان می‌باشد. چنانچه در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رطوبت هوا بالا است سعی کنید تا جای ممکن از رطوبت دما کم کنید. چرا که رطوبت خاک یکی از دلایل کپک زدن خاک گلدان است.

  • زهکشی مناسب:

اگر می‌خواهید که گلدان شما از شر کپک در امان بماند بهتر است که از ظروفی با حفره‌های زهکشی شده استفاده کنید. بعضی از افراد ابتدا اقدام به کاشت گل کرده و سپس زیر گلدان را برای خروج آب سوراخ می‌کنند. این کار اشتباه است.شما قبل از کاشت گل باید زهکشی را انجام دهید.

  • امتناع از آب دادن زیاد به گل:

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج ما در پرورش و نگهداری گل‌ها این است که گمان می‌کنیم هر چقدر که به گل بیشتر آب دهیم رشد آن بیشتر می‌شود.این یک تصور کاملاً اشتباه است. آبیاری بیش از حد می‌تواند خطراتی مانند کپک زدن خاک گلدان را برای گل به همراه داشته باشد. آبیاری به موقع و به اندازه گل‌ها می‌توانید از کپک زدن خاک گلدان جلوگیری کنید.

سایر راه ها برای جلوگیری از ایجاد کپک روی خاک گلدان:

به جز موارد ذکر شده از اقداماتی مانند قرار دادن گل در معرض نور، فراهم کردن امکان تهویه هوا و استفاده از ضد قارچ‌های طبیعی مانند دارچین و جوش شیرین، سایر راهکارهای جلوگیری از ایجاد کپک روی خاک گلدان یاد می‌شود.

آیا کپک گیاهان برای انسان مضر است؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که کپک‌های روی خاک گلدان شامل کپک آلرژی زا، کپک بیماری زا و کپک سمی می‌شود.
کپک آلرژی زا ممکن است که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک مانند حملات آسم در افراد مستعد به این بیماری شود. کپک بیماری زا نیز می‌تواند باعث ایجاد عفونت در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن شود. در نهایت کپک سمی می‌تواند برای هر انسانی حتی انسان‌های بدون داشتن بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک باشد.

جمع بندی
ما در این مقاله تحت عنوان از بین بردن کپک خاک گلدان به بررسی این موضوع پرداختیم و امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *