علائم شوکه شدن گیاه + جلوگیری و درمان شوکه شدن گیاه

علائم شوکه شدن گیاه

در برخی از مواقع ممکن است که بنا به دلایل مختلف برای گل‌ها و گیاهان مشکلاتی مانند زرد شدن برگ‌ها،گندیده شدن ریشه و مشکلات دیگری به وجود بیاید. یکی از مهمترین و جدی ترین مشکلاتی که ممکن است برای گل‌ها و گیاهان مخصوصاً در زمان عوض کردن گلدان به وجود بیایید شوکه شدن گیاه می‌باشد. اما اینکه شوکه شدن گیاه چیست؟
چه علائمی دارد و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ موضوعاتی می‌باشند که ما در این مقاله تحت عنوان علائم شوکه شدن گیاه، که یکی دیگر از سری مقالات سایت گندم vip می باشد به آنها پرداخته ایم.

چرا گیاه دچار شوک میشود؟

برای درک بهتر این موضوع که چرا گیاهان شوکه می‌شوند باید ابتدا بدانیم که شوکه شدن گیاه چیست؟شوکه شدن گیاه یکی از مشکلات رایج در گیاهان است که معمولاً در هنگام جابجایی گل و گیاهان رخ می‌دهد.زمانی که اقدام به جابجایی گیاه از جایی به جای دیگر و یا از گلدانی به گلدان دیگر می‌کنیم به آن گیاه شوک وارد می‌شود. دلیل این امر این است که گیاهان ذاتاً برای جابجایی آفریده نشده‌اند، در واقع ما با انجام این کار بر خلاف طبیعت آنها عمل میکنیم. از طرفی ممکن است که در زمان جابجایی ریشه گیاه آسیب دیده و این اتفاق باعث عدم جذب مواد مغذی توسط ریشه شود. بعد از شوکه شدن گیاه شما شاهد به وجود آمدن علائم غیر طبیعی در گل هستید، که از آنها به عنوان علائم شوکه شدن گیاه یاد می‌شود.

دلایل شوکه شدن گیاه

به جز جابجایی گیاه از جایی به جای دیگر و یا از گلدانی به گلدان دیگر دلایل دیگری برای شوکه شدن گیاه وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

1_ تغییر نور
انتقال گیاه از مکانی که نور آن زیاد است به مکانی که دارای نور کمتری می‌باشد باعث شوکه شدن گل می‌شود.البته برعکس این موضوع نیز وجود دارد و اگر شما گیاه را از محلی که نور کم دارد به محلی که دارای نور زیاد می‌باشد ببرید ممکن است که در این حالت نیز گیاه شوکه شود.

2_ آبیاری کم و یا زیاد
هرچند که آب مهم‌ترین عنصر برای پرورش گل و گیاه می‌باشد اما کم و زیاد کردن تعداد دفعات آب می‌تواند باعث شوکه شدن گیاه شود.

3_ تغییر دما
منتقل کردن گیاه از یک محیط سرد به محیط گرم و برعکس این اتفاق می‌تواند یکی دیگر از دلایل شوکه شدن گیاه شود.

4_ تغییر در رطوبت
چنانچه گیاهی را که در منطقه‌ای مرطوب قرار دارد به مکانی منتقل کنیم که رطوبت آن کم است و یا کلاً رطوبتی ندارد ممکن است که به گیاه شوک وارد شود، البته بردن گیاه از یک جای خشک به یک جای مرطوب نیز می‌تواند شوکه شدن گیاه را به همراه داشته باشد.

سایر دلایل شوکه شدن گیاه

به جز موارد ذکر شده از موارد دیگری مانند آفت و بیماری‌ها، کود دهی زیاد و یا کم به عنوان دلایل شوکه شدن گیاهان یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید آنلاین گل و گیاه با قیمت ویژه

نشانه های شوکه شدن گیاه

همانگونه که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم شوکه شدن گیاه با نشانه هایی همراه می‌باشد، از مهمترین نشانه‌ها و علائم شوکه شدن گیاه می‌توان به:

پژمردگی ناگهانی برگ ها:
یکی از بارزترین و مهم‌ترین علائم شوکه شدن گیاه پژمردگی برگ گیاهان به شکل کاملاً ناگهانی می باشد. این پژمردگی می‌تواند به شکل کامل و یا فقط در نوک و حاشیه برگ‌ها به وجود بیاید.

تغییر رنگ در برگ ها:
یکی دیگر از رایج‌ترین علائم شوکه شدن گیاه تغییر رنگ در برگ‌ها می‌باشد. معمولاً گیاهی که شوکه می‌شود برگ‌های آن زرد، قرمز و قهوه‌ای می‌شوند.البته این تغییر رنگ ابتدا در برگ‌های پایینی مشاهده شده و سپس به برگ‌های بالایی سرایت می‌کند.

ریزش برگ:
ریزش برگ را می‌توان یکی دیگر از علائم شوکه شدن گیاه دانست در مواردی که شوک شدید می باشد، ممکن است ما شاهد ریزش برگ گیاه نیز باشیم.

خمیدگی و افتادگی ساقه:
در برخی از مواقع ما شاهد هستیم که شوکه شدن گیاه باعث خمیدگی و افتادگی ساقه گیاه می‌شود.

سایر علائم شوکه شدن گیاه

به جز موارد ذکر شده از موارد دیگری مانند بیماری‌ها و آفت، چروک یا لوله شدن برگ، کوچک شدن سایز برگ‌ها، و توقف یا کندی رشد گیاه به عنوان سایر علائم شوکه شدن گیاه یاد می‌شود.

چگونه از شوکه شدن گیاه پیشگیری کنیم؟

ما در قسمت‌های قبلی مقاله به علائم شوکه شدن گیاه و دلایلی که باعث می‌شوند گیاه شوکه شود پرداختیم حالا زمان آن رسیده است که برای جلوگیری از شوکه شدن گیاه راهکارهایی را به شما ارائه بدهیم، شما برای جلوگیری از شوکه شدن گیاهان خود باید اقداماتی انجام دهید که مهمترین این اقدامات عبارتند از:

1_ عدم جابجایی گیاه تا حد امکان
با توجه به اینکه یکی از مهمترین دلایل شوکه شدن گیاه جابجایی آن از یک خاک به خاک دیگر و یا از یک گلدان به گلدان دیگر می‌باشد بهتر است که تا جایی که امکان دارد از جابجا کردن گیاهان خودداری کنیم و اگر به ناچار مجبور به انجام این کار شدیم با رعایت اصول ایمنی این کار را انجام دهیم.

2_ عادت دادن تدریجی گیاه به تغییرات محیطی
چنانچه مجبورید که گیاه را به مکان جدیدی منتقل کنید باید این کار را به تدریج انجام دهید به عنوان مثال اگر قصد دارید که گیاه خود را از داخل خانه به بیرون از خانه ببرید، ابتدا آن را برای چند روز در سایه و جلوی درب قرار دهید و سپس آن را به تدریج زیر نور مستقیم آفتاب بگذارید.

3_ آبیاری منظم گیاهان
سعی کنید که آبیاری گیاهان به شکل منظم انجام شود، به عنوان مثال اگر یک گلی را هر سه روز یک بار آب می‌دهید این روند را به شکل مرتب ادامه دهید.

4_ جلوگیری از تغییرات ناگهانی دمای محل نگهداری گیاه
با توجه به اینکه تغییرات ناگهانی دما می‌تواند باعث شوکه شدن گل و گیاه شود پس بهتر است اگر قصد تغییر دما دارید این کار را به صورت تدریجی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید رز جاودان با قیمت عالی

چگونه بعد از شوکه شدن گیاه، آن را درمان کنیم؟

چنانچه به هر دلیلی گیاه شما شوکه شد می‌توانید با انجام برخی از کارها اقدام به درمان گیاه خود نمایید. از مهمترین این کارها برای درمان می‌توان به دادن آب قند به گیاهان شوکه شده، استفاده از آسپرین، هرس کردن گیاه و استفاده از کود ضد تنش اسید آمینه اشاره کرد.
امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد علائم شوکه شدن گیاه و همچنین راه‌های درمان گیاه شوکه شده به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *