نگهداری گل غوره ای+روش تکثیر گل غوره ای (ساکولنت غوره ای)

روش نگهداری گل غوره ای

گل و گیاه جزء لاینفک زندگی انسان‌ها می‌باشند. بدون شک شما کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که به گل و گیاه علاقه‌ مند نباشد. شاید به همین دلیل باشد که حتی زندگی آپارتمان نشینی نیز نتوانسته است مانع از نگهداری گل توسط انسان‌ها شود.یکی از گل‌های بسیار زیبایی که شما می‌توانید در آپارتمان خود و یا در هر مکان دیگری از آن نگهداری کنید گل و یا گیاه غوره‌ای می‌باشد.این گل به دلیل برگ‌های گوشتی و گردی که دارد به گل غوره‌ای یا ساکولنت غوره ای معروف شده‌ است. سوالات بسیار زیادی از ما در سایت گندمvip در مورد این گیاه پرسیده شده است. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم‌ تا در این مقاله تحت عنوان گل غوره‌ای به بررسی کامل این گل بپردازیم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیاه غوره‌ای هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گل یا گیاه غوره ای چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی موارد مختلف گل غوره‌ای بپردازیم ابتدا نیاز است که شما با این گل بیشتر آشنا شوید.
ساکولنت غوره‌ای که بومی آفریقا است جزء محبوب‌ترین گیاهان جهان می‌باشد. این گل به دلیل برگ‌های گرد، گوشتی و کروی شکل خود که شبیه به غوره هستند در ایران به گل غوره ای معروف شده است. این گل که جزء گیاهان کم رشد است درخوشبینانه‌ ترین شرایط ارتفاع آن به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های گل غوره‌ای سبز تیره هستند که نوک آنها معمولاًرنگ قرمز یا صورتی می‌باشد.این گل در فصل بهار و تابستان در صورتی که مشکلی نداشته باشد گل‌هایی به رنگ نارنجی و زرد می‌دهد.

روش تکثیر گل غوره ای

با توجه به زیبایی گل غوره‌ای بسیاری از افراد تصمیم به تکثیر این گل دارند. اما شاید اطلاعاتی در مورد تکثیر گل یا گیاه غوره‌ای نداشته باشند.معمولاً تکثیر این نوع گل به دو صورت انجام می‌شود:

1- تکثیر از طریق برگ

یکی از روش‌های تکثیر گل غوره‌ای که بسیار راحت و ساده است تکثیر از طریق برگ این گیاه می‌باشد. برای تکثیر با این روش فقط کافیست که شما یکی از برگ‌های گل غوره‌ای را جدا کرده و در خاک قرار دهید. روی خاک را با یک پلاستیکی که قادر به عبور نور می‌باشد بپوشانید و سپس گلدان را در محیطی که دمای ۱۸ درجه سانتیگراد و نور ملایمی دارد قرار دهید. بعد از یک الی دو هفته شما یک گل غوره‌ای جدید دارید.

2- تکثیر از طریق قلمه

برای انجام این کار شما می‌توانید قلمه‌ای به اندازه ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر از نوک ساقه گیاه غوره‌ای جدا کرده و قلمه را در یک مکان سایه قرار دهید و منتظر شوید که انتهای آن پینه ببندد. بعد از پینه بستن ساقه آن را درون خاک بکارید و ادامه مراحل را مانند تکثیر از طریق برگ انجام دهید.

روش نگهداری گل غوره ای

با توجه به اینکه گل غوره‌ای جزء مقاوم‌ترین گل‌ها می‌باشد نگهداری آن کار چندان سختی نیست.اما شما برای نگهداری از این گل باید به مواردی توجه داشته باشید.

آبیاری:در مورد آبیاری این گل باید بگوییم که این گل با توجه به اینکه آب را درون خود ذخیره می‌کند نیاز به آب چندانی ندارد. این گل‌ها در فصول گرم سال به یک یا دو بار آبیاری در هفته نیاز دارند.

نور: هر چند که گل غوره ای ذاتاً به سایه علاقه دارد اما نوع آپارتمانی آن به نور زیادی احتیاج دارد.بهترین مکان برای نگهداری از این گل در آپارتمان کنار پنجره می‌باشد.

خاک: مناسب‌ترین خاک برای کاشت گل غوره‌ای خاک کاکتوس می‌باشد. اما نکته مهم‌تر در مورد خاک این گل زهکشی مناسب آن می‌باشد، چرا که اگر خاک به خوبی زهکشی نشود به مرور زمان باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود.

کود: این گل به مانند اکثر گل‌ها به کود نیاز دارد پس بهتر است که هر دو هفته یک بار با استفاده از کود مخصوص ،اقدام به کود دهی گل غوره ای نمایید.

دمای ایده‌آل برای گل غوره ای

با توجه به این موضوع که گل غوره‌ای بومی آفریقا می‌باشد.پس محیط گرم می‌تواند برای نگهداری این گل مناسب‌تر باشد. مناسب‌ترین دما برای نگهداری از گل غوره‌ای دمایی بین ۲۳ الی ۳۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. توجه داشته باشید که این گل در برابر سرما به شدت آسیب پذیر می‌باشد و به هیچ عنوان تحمل سرما را ندارد.

مشکلات نگهداری گل غوره ای

هرچند که گیاه غوره ای یک گیاه مقاوم می‌باشد اما در زمان نگهداری آن ممکن است که این گل با مشکلات و بیماری‌هایی مواجه شود.از مهمترین مشکلات گل غوره ای میتوان به پوسیدگی ریشه، سوختگی برگ، ریزش برگ، آفت ها و بیماری‌های قارچی اشاره کرد.

ریزش برگ غوره ای به چه علت است؟

هرچند که تاکنون موارد نادری از ریزش برگ گل غوره‌ای گزارش شده است. اما در برخی از موارد ممکن است که این گل با مشکل ریزش برگ مواجه شود.عمده‌ ترین دلیل این اتفاق نگهداری این گل در دمای پایین می‌باشد. همانگونه که در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم این گل به هیچ عنوان تحمل سرما را ندارد.

اگر محل نگهداری این گل گرم بود دلایل دیگری مانند ضعیف بودن گل و پوسیدگی ریشه را عامل ریزش برگ‌های گل غوره‌ای بدانید.

آیا ساکولنت غوره ای سمی است؟

یکی از سوالات پرتکراری که در مورد ساکولنت غوره ای از ما پرسیده می‌شود این است که آیا این گیاه سمی است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله گل غوره‌ای یک گیاه سمی به حساب می‌آید به شکلی که همه قسمت‌های آن دارای سم هستند. در برخی از موارد به دلیل شبیه بودن این گیاه و غوره برخی از افراد به صورت عمدی و یا سهوی از آن می‌خورند، که باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند استفراغ و اسهال می‌شود. شیره برگ این گیاهان نیز سمی می باشد و در صورتی که با بدن شما تماس داشته باشد باعث به وجود آمدن حساسیت و خارش شدید پوست می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که این گیاه را از دست حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید تا از آسیب دیدن احتمالی آنها جلوگیری نماید.

جمع بندی
ما در این مقاله تحت عنوان گل غوره‌ای به بررسی این نوع از گل پرداختیم. به عنوان جمع‌بندی این موضوع می‌توانیم بگوییم که گل غوره‌ای یک گل زیبا می‌باشد که به دلیل شباهت برگ‌های آن به غوره به این نام معروف شده است. شما می‌توانید از این گل زیبا در آپارتمان خود نگهداری کنید، این گل به آب زیادی نیاز ندارد و دمای آن باید بین ۲۳ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد گل غوره‌ای به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *