علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا و راه های درمان آن چیست؟

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا

از گذشته تا به امروز گیاهان همیشه نقش پررنگی در زندگی انسان‌ها ایفا کرده‌اند. اهمیت نگهداری گل در خانه در زمان‌های نه چندان دور به حدی بود که یک قسمت را در خانه‌ها برای نگهداری گل‌ها در نظر می‌گرفتند که به آن گلخانه یا پاسیو میگفتند. شاید امروز در خانه ها فضا به اندازه کافی برای نگهداری گل‌ها وجود نداشته باشد اما هنوز هم هستند افرادی که عاشق گل و گیاه هستند. یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی گل یا گیاه فیکوس الاستیکا می‌باشد. این گل بسیار زیبا و چشم نواز است ولی متاسفانه یکی از رایج‌ترین مشکلات این گیاه افتادگی و ریزش برگ‌های آن می‌باشد.شاید برای شما نیز این سوال به وجود بیاید که علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا چیست؟اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوال هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، چرا که ما در این مقاله چند دلیل ریزش برگ فیکوس الاستیکا را مورد بررسی قرار داده ایم. مسلماً شما با مطالعه این مقاله که یکی دیگر از سری مقالات سایت گندم vip می‌باشد،می‌توانید با علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا آشنا شوید و از ریزش آنها جلوگیری کنید.

گیاه فیکوس الاستیکا

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا نیاز است که شما اطلاعاتی در مورد این گیاه داشته باشید. این گیاه که از آن به عنوان رُبَّر انجیر نیز یاد می‌شود، گیاهی است که بومی مناطق گرمسیری آسیا مانند مالزی، اندونزی، هند و تایلند می باشد. برگ‌های این گیاه برگ‌های بزرگ و چرمی مانند هستند، که تا حدود زیادی شبیه به برگ‌های گوجه فرنگی می‌باشند. گیاه فیکوس الاستیکا از خانواده بزرگ فیکوس ها بوده که انواع مختلفی دارد. اگر شما به درستی نتوانید از آنها مراقبت کنید از هر نوعی که باشند دچار ریزش برگ می‌شوند. اگر شما دلیل ریزش برگ فیکوس الاستیکا را بدانید می توانید تا حدود زیادی از ریزش برگ های آن جلوگیری کنید.

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا

همانگونه که در قسمت قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم، یکی از مشکلات رایجی که برای فیکوس الاستیکا به وجود می‌آید، ریزش برگ‌های آن است. دلایل و علت‌های ریزش برگ این گونه از گیاهان عبارتند از:

  • رطوبت ناکافی

رطوبت ناکافی می‌تواند یکی از عوامل ریزش برگ فیکوس الاستیکا باشد. با توجه به اینکه خاستگاه فیکوس الاستیکا در کشورهایی است که رطوبت آنها بالا می‌باشد، خاک خشک و عدم رطوبت کافی می‌تواند،باعث افتادگی و در نهایت ریزش برگ‌های این گیاه زیبا شود.

  • آبیاری نامناسب

بدون شک آبیاری نامناسب می‌تواند مهم‌ترین دلیل ریزش برگ فیکوس الاستیکا باشد. برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که هر چقدر به یک گیاه بیشتر آب بدهند برای گیاه و یا گل بهتر است. این نظر یک نظر کاملاً اشتباه است. همانقدر که کم آبی می‌تواند باعث زیان رساندن به گل و گیاه شود، آب دادن بیش از حد نیز می‌تواند مشکلاتی مانند افتادگی و ریزش برگ گیاهان را به همراه داشته باشد. باید توجه داشته باشید که در حد متوسط و نرمال به این گیاهان آب برسانید.

  • نور نامناسب

همانگونه که آب برای گل و گیاه لازم و ضروری است نور آفتاب نیز در رشد و سالم ماندن گیاهان موثر است. معمولاً بهترین شرایط برای فیکوس الاستیکا از نظر نور،نور غیر مستقیم می‌باشد.
قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب می‌تواند علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا باشد.هرچند که این گیاه به نور هم احتیاج دارد و اگر فیکوس را در یک مکان کم نور و یا بدون نور قرار دهیم باز هم مشکلاتی مانند افتادگی و ریزش برگ برای او به وجود می‌آید. پس این گیاه باید در معرض نور غیر مستقیم آفتاب باشد.

  • استرس دمایی

آن دسته از افراد که به گل و گیاه و نگهداری آن علاقمند هستند حتماً با اصطلاح استرس دمایی آشنایی دارند. درجه بالای دما و یا دمای خیلی پایین می‌تواند باعث به وجود آوردن استرس دمایی و در نتیجه تعرق در برگ گیاه شود.در این شرایط گیاه به شکل خودکار سعی می‌کند تا خودش را از طریق عرق کردن خنک کند. این کار باعث می‌شود که میزان زیادی آب از دست داده و برگ‌های آن دچار افتادگی شوند. از طرفی اگر دمایی که گیاه فیکوس در آن قرار دارد بیش از حد سرد باشد، ممکن است که باعث پیچ خوردگی برگ شده و در نهایت برگ شروع به پژمرده شدن و ریزش ناگهانی کند.

  • تعویض خاک

تعویض خاک می‌تواند دیگر دلیل ریزش برگ فیکوس الاستیکا باشد. با توجه به اینکه برخی از گل‌ها نیاز دارند که گلدان آنها بزرگتر شود افراد اقدام به تعویض خاک آنها می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که شاهد ریزش برگ‌های این گیاه باشیم.

  • بالا رفتن سن

بالا رفتن سن و پیری گل می‌تواند دیگر علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا باشد.این گیاهان نیز به مانند هر جاندار دیگری دارای عمر مفیدی هستند که با بالا رفتن سن این گیاه برگ‌های آن کم کم زرد شده و شروع به ریزش می‌کنند. البته جای نگرانی وجود ندارد و فقط برگ‌های پیر ریزش دارند.

سایر دلایل ریزش برگ فیکوس الاستیکا

به جز موارد ذکر شده از دلایل دیگری مانند فضای ناکافی برای رشد ریشه، کمبود مواد مغذی و هجوم آفت به عنوان سایر دلایل ریزش برگ فیکوس الاستیکاها یاد می‌شود.

راه های جلوگیری از ریزش برگ فیکوس الاستیکا

ما در قسمت قبلی این مقاله به معرفی دلایل ریزش برگ فیکوس الاستیکا پرداختیم. شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق اقداماتی انجام دهید که از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به آبیاری مناسب و به موقع این گیاه،عدم جدا کردن خاک‌هایی که به ریشه چسبیده‌اند در زمان عوض کردن خاک گیاه،دادن کودهای مناسب جهت رفع مشکل کمبود مواد مغذی، قرار دادن گل در نور غیر مستقیم،جدا کردن برگ‌های زرد از گیاه و به وجود آوردن فضای کافی برای رشد ریشه گیاه اشاره کرد.

جمع بندی

ما در این مقاله تحت عنوان علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا چیست؟ به بررسی دلایلی که باعث ریزش برگ فیکوس الاستیکا می‌شوند پرداختیم، شما می‌توانید علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع گل و گیاه ، در صورت تمایل اقدام به خرید آنلاین گل در مدل های مختلف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *