گل قلب خونین + روش های نگهداری و کاشت گل قلب خونی

گل قلب خونین

گل قلب خونین، گیاهی گل‌دار است که آن را با نام دیگر گل قلب خونین مریم نیز می‌شناسند. خاستگاهی که این گیاه منحصر به فرد از آن برخاسته است، کشورهای شرق و جنوب شرقی آُسیایی یعنی چین، کره و ژاپن است. این گل زیبا دارای شرایط نگهداری خاصی بوده و در مناطق خاصی نیز کاشته می‌شود. در ادامه قصد داریم تا به صورت جزئی‌تری راجع‌به این گیاه خاص توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید!

معرفی گل قلب خونین

گل قلب خونین از نظر شکل ظاهری، به شکل قلب است. رنگ این گل زیبا صورتی مایل به قرمز و سفید است. زمان شکوفه‌دادن این گل به میلادی، ماه‌های آوریل و ژوئن است. به‌طور تقریبی هر شاخه این گیاه، 15 تا20 گل می‌دهد. این گیاه به‌صورت بوته‌ای است و به‌خوبی در سطح زمین رشد کرده و آن را می‌پوشاند.
گل قلب خونین، دو عدد گلبرگ داخلی و دوعدد گلبرگ خارجی دارد. در قسمت بیرونی این گلبرگ‌ها، برجستگی‌هایی وجود دارد. دلیل نام‌گذاری این گل زیبا، به این علت است که هنگام رطوبت، قطرات آب از روی گلبرگ‌های آن آویزان می‌شوند و به شکل قلبی که از آن قطره خون خارج می‌شود، درمی‌آید. در گلبرگ‌های این گل، ترکیباتی وجود دارد که به هنگام لمس آن‌ها دچار حساسیت در ناحیه پوست خواهید شد.

شرایط نگهداری گل قلب خونی

برای کاشت هر گل و گیاهی شرایط خاصی وجود دارد. گل قلب خونین مریم نیز از این شرایط مستثنی نیست. اگر قصد کاشت این گل زیبا را دارید، بهتر است از شرایط نگهداری آن هم اطلاعات کافی داشته باشید. رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند تا گل‌های زیبا، سالم و باطراوتی را پرورش دهید.

خاک مرغوب و مناسب : خاک‌های زهکشی شده جزء خاک‌هایی است که برای کاشت و رشد گیاه مناسب است. علاوه بر این می‌توانید از خاک قلیایی، رسی، لومی و مانند آن نیز استفاده کنید. توصیه می‌شود از مصرف انواع ویتامین و مواد معدنی نیز غافل نباشید.

آب کافی : میزان آبیاری که برای گل قلب خونین کافی است، در مقایسه با گیاهان دیگر، متوسط است. این گل نه به آب زیاد و نه به آب کم احتیاج دارد. هر زمان که خاک اطراف گل قلب خونی را خشک احساس کردید، به عمق تقریبی دو الی سه سانتی‌متر آن را آبیاری کنید. اگر قصد کاشتن این گل در گلدان را دارید، حتما توجه داشته باشید که آب اضافی از سوراخ‌های قسمت زیر گلدان خارج شود.

دمای محیط : دمای کافی و ایده‌آل برای این گل 20 الی 25 درجه سانتی‌گراد است. اما تا دمای منهای 5 درجه نیز مقاومت می‌کند.

نور خوشید : برای رشد این گل زیبا، باید آن را مقابل نور خورشید قرار دهید. اگر در منزل یا محل کارتان از این گل نگهداری می‌کنید، بهترین مکان برای این گل‌ها پشت پنجره است.

کوددهی به گل قلب خونین : از کودهای مناسب استفاده کنید. کودهای نیتروژن، پتاسیم و فسفر از کودهایی هستند که برای رشد و پرورش گل و گیاه مناسب‌اند. پس از کاشت گیاه، نیازی به کوددهی نیست اما بعد از گذشت سه ماه، هر 15 روز به میزان کم (یک الی دو قاشق) کوددهی را آغاز کنید. کوددهی در تابستان توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید به مرور زمان، میزان کود را افزایش دهید.
باید توجه داشت که ممکن است این گل هم مانند گیاهان دیگر دچار آفت و بیماری شود. این آفت‌ها شامل: شته‌ها، حلزون‌ها و راب‌ها است. با مراجعه به متخصصین گل و گیاه می‌توانید از دست این آفات خلاص شوید.

نحوه تکثیر گل قلب خونی

اگر علاقه‌مند به کاشت گل قلب خونین شده‌اید، بهتر است در فصل بهار و نیمه فروردین‌ماه عملیات کاشت آن را انجام دهید. بهتر است قبل از کاشت، به خاک گیاه کمی کمپوست اضافه کنید. این گیاه به سرما حساس است و توصیه می‌شود بعد از کاشت آن را با پشم گوسفند بپوشانید. بین هر بوته این گیاه باید فاصله 40 الی 60 سانتی‌متر رعایت شود تا به هنگام رشد دچار مشکل نشود. این گیاه بعد از کاشت و در سهفته‌های اول نیاز به آبیاری به‌طور مستقیم دارد.
در هنگام کاشت، ابتدا باید ساقه‌های گل قلب خونی را به‌خوبی آبکشی نمایید. اگر جایی که برای کاشت گیاه درنظر گرفته‌اید عمیق‌تر باشد، رشد بهتری خواهد داشت. باید پس از کاشت، آبیاری گیاه انجام شود. پس از آن هر زمان که خاک اطراف گل خشک بود، وقت آبیاری آن است. توجه داشته باشید که تا یک سال بعد از کاشت گل نباید آن را هرس کنید. بعد از گذشت یک‌سال می‌توانید شاخه‌هایی که به نسبت ضعیف‌تر هستند را هرس کنید.
تکثیر گل قلب خونی به دو روش انجام می‌شود: روش اول از طریق کاشت بذر است. فصل انجام این روش، اوایل فصل پاییز است. روش دوم از طریق قلمه‌زنی ساقه و ریشه انجام می‌شود. بهتر است این روش در فصل بهار و پس از اتمام فصل گل‌دهی گیاهان انجام شود.

گل قلب خونین را در چه مناطقی می‌توان کاشت؟

همانطور که در بخش‌های گذشته به آن اشاره شد، گل قلب خونین متعلق به مناطق شرق و جنوب شرقی آسیا و در کشورهای چین، کره و ژاپن است. این گل را باید در خاکی مرطوب و آهکی کاشت. به‌طور کلی می‌توان این گیاه را در هر جایی که شرایط کاشت و نگهداری آن وجود دارد کاشت و آن را پرورش داد. اگر می‌خواهید این گل زیبا را درون گلدان بکارید، باید توجه کنید که اندازه گلدان کوچک نباشد و در زیر آن سوراخ‌های زهکشی قرار گرفته شده باشد. همچنین توصیه می‌شود به‌جای استفاده از گلدان‌های پلاستیکی، از گلدان‌هایی استفاده کنید که از خاک رسی ساخته شده‌اند. این کار باعث تبخیر بهتر رطوبت می‌شود.

گل قلب خونین نماد چیست؟

همه افراد می‌دانند که قلب نشانه عشق است. به‌دلیل شکل ظاهری گل قلب خونین که شبیه به قلب است، آن را نمادی از عشق دانسته‌اند. کاشت این گل در باغچه حیاط یا در گلدان‌های بالکن منزل‌تان می‌تواند برای شما و عزیزانتان یادآور عشق و دلبستگی اعضای خانواده نسبت به همدیگر باشد. علاوه بر این منظره‌ای که به‌وجود می‌آید سرشار از زیبایی، عشق و نشاط خواهد بود. شما می‌توانید از این گل به عزیزانتان هدیه داده و حس عشق و محبت‌تان را به آن‌ها انتقال دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *