گیاهان در صنعت عطر سازی

گیاهان در صنعت عطرسازی

گیاهان در صنعت عطر سازی

گیاهان در صنعت عطر سازی بیشترین کاربرد را نسبت به عناصر دیگر دارند عطر ها و ادکلن هایی که روزانه استفاده میکنیم هر کدام دارای رایحه های متفاوتی هستند که بسیاری از آنها از عصاره گیاهان بدست می آیند.

در این مقاله قصد داریم این گیاهان معطر را در دسته بندی های مختلف معرفی و به طور خلاصه شرح دهیم، با ما همراه باشید.

گل رز

 

 

گیاهان در صنعت عطرسازی

امروزه علیرغم ارتباط آشکار میان گل و عطر، استفاده از گلبرگ و غنچه های گل در عطرسازی یک شبه توسعه نیافته است، بلکه تخیل و نبوغ عالی برای ثبت پیچیدگی و جادوی موجود در گیاه در یک بطری مورد نیاز بود.

از بین تمام گل ها، گل رز بدون شک پرطرفداران ترین رایحه را دارد و بیشترین استفاده را درصنعت عطرسازی دارد، حدودا  بیش از سه هزار سال است که از این گیاه در صنعت عطر سازی استفاده می­شود.

هومر در مورد روغن رز می نویسد؛ روغن گلبرگ های رز از خیساندن انها در روغن زیتون به دست می آید.

عطرسازان اسلامی اولین کسانی بودند که از گلبرگ ها در تولید عطر استفاده می­کردند. شهر شیراز در قرن هشتم به دلیل اینکه گلاب آن به اروپا، هند و چین صادر میشد شهرت یافت، این صادرات تا قرن 17 نیز ادامه داشت.

علاوه بر کاربردهای پزشکی و آشپزی، عطرسازان غربی از دوره رنسانس تا قرن 19 از گلاب در ساخت عطر استفاده میکردند.

معمولا از رز Rosa centifolia در صنعت عطرسازی بیشترین استفاده میشود. نام دیگر ایم گل رز می یا پروونسال نیز نامیده می شود، که در مراکش رشد می کند.

گل رز دمشق، گل رز سرخ که در بلغارستان و ترکیه رشد می کند نیز جزو گیاهان در صنعت عطر سازی به حساب می آیند.

گل یاسمن

 

گیاهان در صنعت عطر سازی

 

پس از گل رز گل یاسمن محبوب ترین رایحه را در میان گل های دیگر دارد. در واقع می توان گفت بیشتر از 60 درصد عطر های امروزی در ترکیبات خود از عطر گل یاس استفاده می­کنند.

گل یاسمن رایحه ای شیرین و جذاب دارد و جزو گران ترین عطرها است.

گل لوندر

گل اسطوخودوس

 

گل لوندر یا همان اسطوخودوس که معمولا به عنوان یک رایحه آرام بخش مورد استفاده قرار میگیرد. این گل جزو اصلی گیاهان در صنعت عطر سازی است. و در عطر و ادکلن های بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد.

این روز ها در انگلیس و فرانسه زمین های زیادی برای کشت گل اسطوخودوس در نظر گرفته شده است.

لوندر ها جزو گونه نعناییان هستند از این گیاه برای معطر کردن وسایل آرایشی و بهداشتی نیز استفاده میشود.

گل مریم

 

 

 

همه ما با عطر دلپذیر گل مریم آشناییم. بعید نیست که از این گل در صنعت عطرسازی نیز استفاده شود. عطری که گل مریم دارد روحیه عالی به افراد می‌بخشد و معمولا بانوان علاقه شدیدی به استفاده از عطری با این رایحه دارند.

گل موگه

 

گیاهان در صنعت عطر سازی

 

عصاره این گل خوشبو، پر طرفدارو کمیاب به شیوه های مختلفی استخراج می شوند. البته که این گل کمی گران است و ادکلن های خالص آن نیز قیمت بالایی دارند. همین دلیل باعث شده تا عصاره ی آن ازمواد مصنویی ساخته شود.

این ماده در ۱۴ درصد از عطر های امروزی به کار میرود. از این گیاهان در صنعت عطر سازی، آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می­شود.

 

گل بهارنارنج

 

 

گل بهار نارنچ رایحه ای تند شیرین دارد. این گل زیبا و خوشبو در دوازهم از کشور های اسلامی وارد اروپا شد و از آن زمان تا کنون، از این گیاهان در صنعت عطر سازی استفاده می­شود.

این گل رایحه ای شبیه به چوب، خاک و مشک دارد ودر 12 درصد از ادکلن ها از این گیاه استفاده می­شود.

گل زنبق زرد

در ریشه های گل زنق زرد روغنی زرد رنگ موجود است که در بیشتر عطر ها و ادکلن های گران قیمت از آن استفاده می­شود. رایحه این روغن شباهت زیادی به رایحه ی گل بنفشه دارد.

گل ابریشم

یکی دیگر از گیاهان در صنعت عطر سازی استفاده میشود، گل ابریشم است که عصاره و روغن آن از طریق تقطیر وعرق گیرری بدست میاید. این گیاه فواید بسیاری دارد و در طب سنتی بسیار پر کاربرد است.

گل میخک

 

 

گل میخک یکی از محبوب ترین گیاهان در صنعت عطر سازی می باشد که رایحه ی فوق العاده ای دارد. این گل در صنعت عطر سازی ، ساخت لوازم بهداشتی و آرایشی به کار می رود.

ملکه الیزابت علاقه زیادی به گل میخک داشت و این گیاه را در گلدان های کوچک و جعبه های گل کنار پنجره قرار می داد تا هوای آمیخته با عطر این گل را استشمام کند. این گل نماد عشق و جذابیت می باشد.

بنفشه

یکی از منابع مهم صنایع عطرسازی گل بنفشه است .طراحان عطر و ادکلن از اکثر قسمتهای این گیاه ریشه،…و آن در ساخت عطر استفاده می کنند و این گیاه از منابع پر استفاده است .

کلام آخر

تقریبا اکثر گل ها و گیاهان معطر در صنعت ساخت عطر و ادکلن مورد استفاده قرار میگیرند مجموعه گندمvip در این مقاله تلاش کرده است

 

شما را محبوب ترین و پرکاربرد ترین آنها آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید گل آنلاین گندم VIP می‌خواهیم اعلان‌هایی را برای آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌ها به شما نشان دهیم.
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها